Jeans och ny livsstil

publicerat i Shoppat

Nya jeans! Jag är så svag för djurmönstrat, älskar det!
Ett kanske onödigt köp just nu för på måndag börjar vi med lchf. Hoppas på att gå ner några kilo och kunna leva med lchf resten av livet, mer eller mindre strikt. Men vi har ju inte börjat än, så vi får se hur vi tycker om det senare.

Jag har inte läst på hur/om barn kan äta enbart lchf-mat? Någon som är påläst och vet? Kanske att Leon behöver mycket kolhydrater i den här åldern men att man övergår helt lite senare? Just nu känner vi iallafall att han ska få fortsätta äta pasta osv. Men det blir ju jobbigt i längden att laga olika mat varje dag. Men om det bara är för en period så går det väl an.


Kommentarer
Postat av: Linda G

Jag skulle fortsätta med kolhydrater till Leon, det är kroppens huvudbränsle. Blir som att inte tanka bilen tillslut och kroppen går på reserv. Bättre att äta måttligt med kolhydrater, kanske inte 10 mackor till frukost eller 8 potatisar till maten (för att överdriva) :P

2013-03-26 @ 15:40:43
Postat av: Linnea

Fast när man äter LCHF använder kroppen fett som huvudbränsle istället så om man vill göra det bästa för sina barns hälsa. Själv tycker jag att man kan skippa socker och mjöl framförallt. Ge kolhydrater i form av rotfrukter och grönsaker :)

2013-03-26 @ 20:16:49
Postat av: Linda

Ja precis, fett är ju reservlagringen som kroppen har och behöver så alltså går kroppen på sparlåga och tar av reservförråden istället för att inga kolhydrater finns att förbränna. Kan funka effektivt en period men inget jag skulle satsa långsiktigt på, speciellt inte om kroppen ska hålla och man tänkt hålla igång med mkt träning. Barn behöver energi och förbränner massor. Alla väljer ju självklart själva hur man gör men barnen om några behöver ju det extra fett som de kan få. Det va var jag lärde mig när jag läste kost och hälsa under min utbildning men finns ju mkt råd och rön kring det mesta :)

2013-03-26 @ 22:06:21
Postat av: Linnea

Jo men om man äter mer fett så använder ju kroppen det fettet också och är inte inställd på kolhydrater som energikälla. Har aldrig hört att kroppen skulle gå på sparlåga med LCHF. Man måste ju som sagt inte vara så strikt med barnen. Det man kan tänka på är ju allt med socker i framförallt samt pasta, bröd och ris.

2013-03-28 @ 02:56:08
Postat av: nea

När jag testade lchf åt alex och liv pasta medan jag bara valde bort det. Viss mat passar både lchf och kolhydratbaserad kost. Antar att leon kommer äta vanlig kost på förskolan och då är ju risken stor att han drabbas av biverkningar av att äta kolhydratfattigt på exempelvis helgerna. Tycker det är lite märkligt att du tycker att det är jobbigt, hur svårt är det att koka pasta/potatis?

Svar: Det är ju inte bara att strunta i pastan och vips så äter man lchf-kost direkt.
Daniella Goretti

2013-03-29 @ 10:05:48
URL: http://frokennea.blogg.se
Postat av: nea

Nej och det var inte det jag påstod heller

Svar: Du skrev ju själv att det var så enkelt som att koka pasta/potatis
Daniella Goretti

2013-03-30 @ 08:43:52
URL: http://frokennea.blogg.se
Postat av: Malin

snygg outfit! =) glad påsk!

2013-03-30 @ 10:15:32
URL: http://loveisbeaty.webblogg.se
Postat av: nea

Alltså det säger ju sig självt att om du lagar lchf mat till dig själv behöver du bara göra pasta till för att få en komplett måltid till ett barn.

Svar: Är det bara pastan som fattas för en "komplett" måltid så känner jag faktiskt att man kan strunta i den och lägga på grönsaker mfl som är mycket kolhydrater i. Varför just pasta liksom som inte är naturligt
Daniella Goretti

2013-03-30 @ 12:13:12
URL: http://frokennea.blogg.se
Postat av: Linnea

Vad är det i pasta osv som skulle vara så bra för barnen? Är det inte bättre om de äter sig mätta på grönsaker och protein istället. Och fett såklart :) som sagt får de ju kolhydrater på förskola och när man är borta iallafall.

Jag tycker att det är roligt att när någon ger sina barn massa skräpmat så bryr sig inte men om man nämner LCHF för barn så blir det ilskna kommentarer.

2013-03-30 @ 22:07:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen