blä

publicerat i Vardagsliv

Jag har ju som ni vet opererat bort min gallblåsa för ett tag sedan, och trodde jag skulle bli kvitt anfallen. Jag fick samma anfall som tidigare ungefär två veckor efter operationen men sedan dess har det varit lugnt. Jag har bara, tack och lov, haft lite känningar och det är asjobbigt för då vet man aldrig om jag kommer få anfall eller inte.

Innan operationen fick jag en lapp där det stod vad man skulle undvika att äta och det var bland annat ägg (fattar inte varför?) och äpplen. Äpplen kan jag förstå, pga syran kanske eller nåt men ägg?

Jag åt iallafall 3 ägg för en stund sedan och nu är jag jätterädd för att jag ska få ett jäkla anfall.

Jag fattar ändå att man inte ska äta för mycket fet mat och sådär, men ägg liksom. Kan någon förklara?

Fotboll nu då förresten. Finns det något tråkigare att se på eller? Jag förstår inte hur det kan vara kul att se på människor som springer efter en boll! Iofs så tycker jag inte om att se eller utföra någon form av bollsport.
Konståkning är väl vad som kan vara kul att se på om man är tvungen.

Nu vet ni det.




Kommentarer
Postat av: Linda G

Känne rigen sovvägrandet som sagt :P Hum äggen, kan det ha nåt med äggviteproteinet att göra kanske? tråkigt om du inte blir av med det helt :(

2012-06-12 @ 22:35:19
Postat av: jane

Det du får nu efter operationen är inte gallstens anfall eftersom du inte har någon gallblåsa. Det du får nu är kramp i gallgångarna.

Man kan inte säga att en person inte tål tex ägg eller äpple.

Jag är opererad och tål både äpple och ägg och grädde. Men någon gång om året kan jag få ont men jag vet inte vad det beror på.

Det finns en tablett som heter Papaverin som är recept belaggd som jag tar då. Skaffa dom så är problemet ur världen.

2012-06-12 @ 23:23:21
Postat av: Anonym

Varför man ska undvika ägg är av samma orsak som man ska undvika äpple. De är svårsmälta livsmedel vilket gör att det krävs mer galla för att bryta ned dem. Alltså måste gallan tömma sig på mer galla och risken för anfall ökar :)

2012-06-13 @ 19:56:15
Postat av: Daniella

E - du kanske även vet varför man får ont även om man opererat bort gallblåsan?

2012-06-13 @ 21:08:29
Postat av: Anonym

Som Jane skriver så kan det vara spasm eller kramp i slutmuskeln mellan gallgången och tarmen. Inte helt ovanligt att man får det efter att man tagit bort gallblåsan. Det ger liknande symtom som vid gallsten.

2012-06-13 @ 22:11:25
Postat av: Daniella

Jane/mormor - om det är tabletterna jag fick av dig i början av mina anfall, så hjälper de inte! Tog ju flera stycken som du sa. Tyvärr :/ fanns nåt på sjukhuset som jag fick som hjälpte men fr vill inte skriva ut det.

2012-06-13 @ 22:18:33
Postat av: Daniella

*men de vill inte skriva ut det, ska det stå

2012-06-13 @ 22:20:19
Postat av: Jane

När du fick dom tabletterna hade du gallstens anfall det har du inte nu.Dom är för det du har nu . "Kramp i gallgången". Jag tyckte du kunde testa då.

2012-06-14 @ 02:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen