svindyrt

publicerat i Vardagsliv
Idag fick jag en räkningen från sjukhusvistelsen. 380 kr ska jag betala.
Det jag blir så himla irriterad på är att det är själva läkaren som avgjorde hela summan. Läkaren kom in på akutrummet efter 3 timmar, klämde lite på magen och konstaterade att det var gallstensanfall. Inom loppet av max 5 minuter var det gjort. 300 kronor för att någon ska klämma mig på magen och säga att jag har gallsten? Vem som helst kunde lista ut att det var gallsten! Alla symptom. Jag ska liksom betala 300 kronor för någonting jag inte ens har valt själv. Varför ska det kosta att åka till akuten och få ett konstaterande av vad man har för sjukdom? Men det är väl så att läkaren är så högt uppsatt att han/hennes tid är så himla dyrbar. Eeeh. Men man ska sugas ur pengar överallt. Snart kostar det väl att gå över gatan också!

Kommentarer
Postat av: jane

Tycker du att det är dyrt?? Vi ska vara glada att vi har den sjukvård som vi har även om du kan tycka att det är dyrt.

2012-01-21 @ 02:08:07
Postat av: Daniella

Ja nu gnällde jag inte på själva sjukvården i sig, utan på att fem min med doktor kostar 300. De pengarna kunde jag köpt blöjor eller annat nödvändigt för. Plånboken ekar nu om man säger så.

2012-01-21 @ 07:34:54
Postat av: Anonym

Trodde du att det skulle vara gratis eller? Mm du visste vad du va för sjuk så behövde du inte åka till akuten för att få den diagnosen kanske.

2012-01-21 @ 09:56:25
Postat av: Daniella

till "ANONYM":

Jag trodde ingenting. Jag behövde akut vård, smärtstillande. Hade aldrig klarat av den smärtan hemma, så jag hade absolut behövt åka till akuten. Jag kan ju inte diagnotisera mig själv och bryta mig in på sjukhuset för att få piller att stoppa upp i stjärten. Vanliga mediciner på apoteket hjälper tyvärr inte för gallstensanfall. Hoppas du får det så du vet hur det känns så kanske du inte uttalar dig igen.

2012-01-21 @ 10:09:58
URL: http://daniellagoretti.blogg.se/
Postat av: Anonym

Herregud, vad är de för anonyma idioter som kommenterar sådär taskigt ?! Jisses!

2012-01-21 @ 10:17:20
URL: http://ellinorastamaria.blogg.se/
Postat av: Nea

Jag skrev på mobilen det var bara halva kommentaren som kom med, dessutom blev kommentaren lite fel, i verkliga livet pratar jag perfekt svenska haha. Jag menade inget elakt eller att du inte hade ont eller så men det jag menar är att du åkte ju inte till akuten, väntade 3 timmar och betalade 380 kr för att en läkare skulle känna i 5 minuter och sen tala om nått du redan visste. Du åkte ju dit för att få hjälp och det fick du väl? Så då skulle jag säga att 380 kr är ett rätt schysst deal ändå eftersom att det egentligen är mycket dyrare.

2012-01-21 @ 14:01:14
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: Erika

Blev du inte inlagd också?? samt fick smärtlindring?? Jag håller med ovanstående om att 380 kr är ett väldigt överkomligt pris för sjukvård.

2012-01-21 @ 14:29:13
Postat av: Daniella

Antingen skriver jag så dåligt att jag inte får fram min poäng, eller så är det ni som inte läser ordentligt.



Det står att jag tycker 300 kr för fem minuter med läkare är dyrt! 80 kr betalade jag för själva vården (smärtlindring, sprutor, sovplats osv). Det står på fakturorna jag fått. 80 kr för vård tycker jag är okej, men 300 kr för 5 minuter med läkare är bara löjligt. Ingen som håller med om det eller?!



hade det varit tvärtom, 80 kr för läkaren och 300 kr för vården hade jag varit nöjd.

2012-01-21 @ 15:30:09
URL: http://daniellagoretti.blogg.se/
Postat av: Nea

Jag tror inte bebisar är så bra på att ställa om tiden, men det är nog jätte olika. Jag är jätte känslig för tidsomställningar, när vi ändrar klockan 2 ggr om året är det jätte jobbigt för mig första veckan. När vi ställde om klockan sist (typ oktober va?) så upplevde jag att Liv blev känsligare och lite ur fas av det men det kan ju också bero på att jag är så känslig.



Men Leon är ju säkert lite tuffare än vad jag är men räkna med att de första dagarna kanske blir lite extra gnälliga. Sen kan ju han tycka det är jobbigt för att han är på en ny plats, nytt klimat och allt. Men alla bebisar är ju olika känsliga för det också, Liv är ju svår att sova borta med eftersom hon blir väldigt orolig när vi inte är hemma. Men igen, Leon är ju säkert lite tuffare och mer chill än vad vi är =)

2012-01-21 @ 18:31:35
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: Anonym

2012-01-26 @ 00:20:41
URL: http://fr
Postat av: Frida

Jag tänker iallafall ta ditt parti här, det var för jävla dyrt för fem minuter med en läkare.. Okej om det hade varit för vården kanske, men wth?! Känner ångest nu när jag fyller 20 i år och måste betala för både tandläkare och annat. Fy bubblan!

2012-01-26 @ 00:21:47
URL: http://fridaviktoriaa.devote.se
Postat av: Felicia

åhh gud va irriterad jag skulle bli, fem minuter hos en läkare och du måste betalla över 300 kronor gud vaa drygt av dem :O

2012-01-26 @ 00:43:33
URL: http://feliciaslindblom.blogg.se/
Postat av: FERHAT - Nyexaminerad sjuksköterska

Tjena! Jag har tänkt skaffa mig en systemkamera men behöver hjälp. Jag undrar vilken systemkamera du tycker jag, som nybörjare, ska skaffa mig? :)



Kommenterna på min blogg om du har förslag på nå bra systemkamera :) . Direktlänk: http://ferhat.blogg.se/2012/january/forslag.html

2012-01-26 @ 02:29:42
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: kaffehörnan

Aj vad tråkigt, hur känns de nu

2012-01-26 @ 02:40:33
URL: http://www.kaffehornan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen