att bryta mönstret

publicerat i Vardagsliv
Jag är och kommer nog alltid att vara en jojo-bantare. Jag bantar, går ner i vikt, äter, går upp i vikt och sådär börjar det om. Innan jag blev gravid gick jag ju på Viktväktarna och gick ner ca 10-15 kg. Skitnöjd. Jag trodde att jag kunde klara mig själv utan deras hjälp men sakta men säkert gick jag upp några kg igen. Sen blev jag som sagt gravid och sen dess har jag inte gått in för det.
 
Förra söndagen, alltså för snart två veckor sedan så började jag igen. Nu satsar jag till hundra procent. Typ. Träningen kan verkligen bli bättre men det är det där med vad jag stoppar i mig i första hand som jag behöver ta itu med.
 
Jag har gått ned 3,5 kg redan. Det kan väl inte vara fett redan? Det måste vara vätska eller nåt. Eller jag vet inte, jag är ingen expert. Men det behöver man väl inte ens vara expert på att veta förresten?
 
Jag måste ju tänka på att jag vill göra på ett sätt som jag sedan kan hålla. Jag tror inte på superdieter som man går ner 3 kg i veckan på. (Inte konstigt att man gör det om man bara ska äta soppor tex...). 
 

Det jag bestämt mig för och fortfarande håller (otroligt att jag klarat två veckor snart, haha):
 
•Tänka på varje liten grej jag stoppar i mig
•Äta en lite mindre portion än vanligt
•Inget godis, chips, läsk, kakor, popcorn, kex osv. Inte ens på helgen...
•Dricka mycket vatten. Det kan jag ju inte säga att jag har hållit, men jag försöker.
 

I första hand kände jag att jag behövde bli av med mitt sockerberoende. Bara för att det var helg så fick man köpa godis, och då kände jag mig tvungen. Jag var liksom tvungen att bryta mönstret nu. Jag kan tänka mig att när jag gått ner lite mer om några månader och har full kontroll på mig själv, så kan jag få äta godis en dag i veckan. Och då är det ingen supermegapåse jag menar, som jag brukar köpa.
 
Jag är liksom den som kan ändra mig på en sekund. Ena timman tänker jag att "Jag är fin som jag är, man ska njuta av livet och äta det man vill", men sen timman efter tänker jag något helt annat. Alltså jag verkar ju lite sjuk nu när jag ser hur jag tänker?
 
Nu under dessa två veckor så har jag inte ens tänkt så. Jag är faktiskt fast besluten att fixa det här. Jag har ett delmål och sen en riktig målvikt. Tre kg kvar till delmålet och det verkar ju faktiskt gå väldigt bra. 
 

Kommentarer
Postat av: Nea

För mig funkar soppor skitbra! Sen finns det ju alltid skeptiker mot sopp-dieter men det beror nog främst på okunskap. Det handlar inte om att äta vatten och buljong. Min soppa igår var gjord på rotfrukter och linser, helt utan mjölprodukter, kött, konserveringsmedel och gluten. Kan inte bli mycket nyttigare och mer näringsrikt än så.

Svar: Ja det är säkert nyttigt med soppor. Jag tror som så att vill man gå ner i vikt så går man ju säkerligen ner i vikt av att äta soppor varje dag. Men hur länge orkar man göra det liksom? Så jag menar =)
Daniella Goretti

2012-08-09 @ 10:48:04
URL: http://frokennea.blogg.se
Postat av: Storasyster

Håller med dig Daniella , att käka soppor är ingen livsstil man kan leva med, för ska man ner i vikt så måste man ändra mönster och ha en livsstil man kan leva med. Såna som redan är skitsmala och tror dom behöver gå ner 2 kilo dom kanske kan äta soppa i 2 veckor, men de är ingen livsstil för en som har jojobantat hela sitt vuxna liv. Kämpa, vi får stötta varandra :D

Svar: Ne jag skulle säkert gå ner massor om jag åt soppa istället för korv och makaroner, men jag kan som sagt inte äta soppa varje dag hela livet så när jag börjar äta annan mat igen lär jag ju gå upp i vikt =)
Daniella Goretti

2012-08-09 @ 10:56:07
Postat av: Nea

Soppor är som sagt väldigt näringsrika, och många tycker att man gott och väl kan äta ett soppmål om dagen. Så skulle jag kunna leva resten av mitt liv iaf, soppa är också mat. Men som sagt, målet med soppdieten är att få igång kroppen och rena inför träning och hösten. Jag har inget behov av att lägga om min livsstil i den bemärkelsen. Jag behöver bli stark och må bra, inte tappa kilon.

Svar: Om det var jag så skulle jag tröttna på att äta soppa en gång om dagen. Det kanske funkar i några veckor, men sen tröttnar man. Iallafall jag, men det funkar kanske för andra eller för att som sagt få igång kroppen som du säger
Daniella Goretti

2012-08-09 @ 10:58:58
URL: http://frokennea.blogg.se
Postat av: DANIELLA

Och förresten, jag syftade inte på dig och dina soppor Nea när jag skrev inlägget. Såg att du skrivit om soppor i din blogg så du kanske trodde det var en pik.

Jag menar mer generellt dieter som man äter samma sak hela tiden. Tex soppor, bars till lunch, shakes osv.

2012-08-09 @ 11:04:08
Postat av: Storasyster

Ja precis, just därför man måste hitta ngt som passar sig själv, jag skulle inte vilja äta soppor varje dag heller, jag gjorde de i 4 veckor och gick ner typ 10 kg, men gick upp de dubbla efter typ haha. Jag menade inget till dig nea du får äta dina soppor hur mycket du vill! Men jag pratade för daniellas del och vad hon ska klara av att leva med!

2012-08-09 @ 11:04:09
Postat av: Nea

Gud det är ingen fara. Jag tycker det är ett intressant ämne att diskutera. Vad som funkar för den ena funkar inte för den andra, så är det bara för människor är olika. Men jag tänker inte säga att det ena är bättre än det andra, men hemlagade näringsrika soppor är en bra start för mig!

2012-08-09 @ 11:10:55
URL: http://frokennea.blogg.se
Postat av: Storasyster

Dock så älskar jag många soppor och kanske skulle vilja ha en soppdag i veckan ;)

2012-08-09 @ 11:15:08
Postat av: johanna

men åh, vad kul daniella och vad duktig du är. jag som inte änns gjort ett matschema åt dig, totalt glömt bort det tyvärr. sorry. men var inte för hård mot dig själv utan du kan ha dag i veckan där du får äta godis tex. se till så kroppen får i sig allt den behöver. om du vill ha mer hjälp och om jag kan vara till någon hjälp så hjälper jag dig gärna. allt funkar ju inte för alla liksom men man får prova sig fram och se vad som passar en. lycka till nu. puss på dig :)

Svar: Tack ska du ha. Är avis på dig som har disciplin nog att ta dig i kragen och träna vareviga dag. Duktigt! Men det där med godis och snask väntar jag med tills jag kan kontrollera mitt beroende..eller ja, tills beroendet är över (att äta 4 kg godis typ..)
Daniella Goretti

2012-08-10 @ 19:35:23
URL: http://johannaml.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen