Förlossningsberättelse del 1/3

publicerat i Graviditeten

Här kommer första delen av min/vår förlossningsberättelse.
De andra två delarna kommer vara först ur Oskars perspektiv och sedan ur mitt. Denna första del är i tidsform eller hur man ska säga... de andra delarna kommer vara mer sammanfattade om hur vi upplevde det.

 

Min förlossning

11-08-26

 

 

Ons 24/8


22.50 – Vattnet börjar sippra lite smått. Ringde förlossningen men eftersom jag inte hade värkar skulle vi avvakta. Fick en tid kl. 8 nästa dag.

 

Tors 25/8


02.50 – Tittade på klockan. Hade haft ont ett tag till och från.

 

03.15 – Kan inte sova, hoppar in i duschen och duschar till kl. 3.50. Har fortfarande som en molande mensvärk.

 

07.30 - Efter en näst intill sömnlös natt åker vi upp till fl-avdelningen för kontroll.

 

08.00 – Blir mottagna av BM Helene. Får gå in på ett rum där hon ställer lite frågor.  Kollar även CTG-kurva.

 

09.00 - Ligger där till kl. 9, får lägga mig på sidan för att få igång bebisen lite.

Allt ser och låter bra.

 

10.00 – Ska komma tillbaka vid halv 12, så vi går till cafeterian och äter mackor.

 

10.30 – Tar en promenad runt området.

 

11.00 – Oskars mamma kommer och hämtar nyckeln till lägenheten så att hon kan ta med hundarna till Kimstad.

 

11.30 – Går upp till förlossningen igen för att kolla CTG-kurvan.

 

12.00 – Får åka hem igen, får med två tabletter mot smärtan så att jag kan sova lite.

 

13.00 – Tar en dusch och sätter på tvättmaskinen.

 

13.20 – Tar tabletterna och sover i 1 och ½ timme.

 

16.50 - Därefter är värkarna mycket intensiva men oregelbundna. Går ej att prata under värken.

 

Får massage av Oskar, det hjälper lite. Tar en dusch men det hjälper inte mot värkarna. Lägger mig i sängen och ligger där ett tag, men till slut går det inte mer. Ber Oskar ringa förlossningen och mamma.

 

20.45 – Åker till Vrinnevisjukhuset, Jeanette och Enrico skjutsar oss. (mamma och pappa)

 

21.00 – Kommer till Vrinnevisjukhuset, CTG-kurva direkt när vi kommer in på rummet.

 

21.15 – Värkarna kommer väldigt tätt, kanske 2-5 min mellanrum, de håller i sig i ca 20sek – 1 min.

 

21.30 – CTG-kurvan togs bort.

 

22.10 – Blir undersökt, är öppen 8cm! Fick byta rum, tar lustgas.

 

22.15 – Får antibiotika. Frågar efter ryggbedövning.

 

22.20 – Kollar bebisen hjärtslag, allt är bra. Lustgasen lindrar värkarna.

 

22.30 – Står upp med hjälp av ett gå bord. Känner mig full.

 

22.55 – Trycker på vid varje värk.. Kollar hjärtslagen igen, allt fortfarande bra. Ökade mängden lustgasblandning.

 

23.00 – Tar tempen, 37,5  grader, på gränsen till feber.

 

23.15 – Värkarna är inte lika jobbiga längre, lustgasen har hjälpt. Kollar hjärtslag, allt bra.

 

23.20 – Undersökning igen, är helt öppen. Barnet ska ner lite till innan det är dags att krysta.

 

23.25 – Tar två stycken panodiltabletter mot febern.

 

23.40 – CTG- kurva, runt 160 – 170 slag i minuten.

 

23.55 – Stod upp en stund för att försöka hjälpa till att få ner bebisen.

 

Fred 26/8


00.00 – Trycket har blivit värre.

 

00.06 – Bebisen är verkligen på gång, barnmorskan såg huvudet, hon säger att hon ser ljust hår.

 

00.13 – Börjar att krysta ordentligt.

 

00.48 – Våran lilla kille är ute!! Han skriker.

 

01.10 – Har spruckit lite, blir sydd. Lillen börjar bli tyst.

 

01.54 – Lillen undersöks av barnläkare, han har lite feber. Han passade även på att bajsa på mammas mage.


Kommentarer
Postat av: sara

visst var det härligt att föda barn? puss

2011-09-02 @ 21:26:15
Postat av: Linnea

Jag blir helt tårögd och minns hur allt känns. Duktiga ni var! Skönt att allt gick så bra.

2011-09-04 @ 10:33:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen