det svarta fåret

publicerat i Vardagsliv
För någon månad sedan sa Oskar att han eventuellt åker till Finland för att se Finland-Sverige. Eller han frågade ifall det var okej. Det skulle bli från fredag morgon till söndag kväll som han är borta.

Jag sa då att jag nog tyckte det skulle bli för tidigt, att vi får se hur jag känner då. Vi kanske skulle ha ett kolikbarn som bara skriker dagarna i ända, eller vad som helst.

Tydligen har Oskar sagt att han åker på fredag (idag) flera gånger, men jag har liksom inte reflekterat över att det var så nära inpå.

Jag är absolut inte redo att vara ensam med Leon en hel helg, och jag förstår dessutom inte hur Oskar kan vilja åka bort från honom så länge frivilligt? Han säger att man "måste få göra saker och ha lite kul". Då säger jag att det kan man ju få ha senare, men inte nu när Leon fortfarande är så liten.

Nu tycker jag att det känns som att jag pekas ut som det svarta fåret som är elak och inte låter honom åka iväg och ha kul. För jag kan ju "ta hjälp av min familj", så jag blir ju inte ensam med honom. Men det är inte samma sak. En pappa ska inte åka iväg i tre dagar när han har ett spädbarn hemma. Det är vad jag tycker iallafall.

Dessutom är helgerna heliga för mig. Det är de få dagarna vi har hela tillsammans. Som jag slipper ha allt ansvar. På vardagarna har ju ja Leon hela dagarna och nätterna. Det är endast några få timmar på eftermiddagen/kvällen vi har ihop, och då blir det ju så att man måste ta tillvara på helgerna.

Nu gäller ju detta bara en endaste helg. Men ändå. Det är en helg, och den enda helgen han kommer vara 6 veckor gammal. Om ett tag är ju denna period över och då kanske man kan börja fundera på att åka iväg någonstans om man vill ha egentid.

Kul att det blev jag som fick sitta med ångest istället för Oskar. För han stannade ju hemma. Efter mycket tjut och envishet från min sida. Men han tycker att jag bestämmer över hans liv. Men det gör jag väl inte? Det här var ju ett beslut som man tar som familj, eller iallafall som ett par? Sådana saker kan man ju inte bara bestämma själv. Man är liksom två.

Kommunikation
. Det är något vi inte har eller är bra på i denna lilla familj. Hade vi kommunicerat bättre hade jag vetat att det var idag han skulle åka iväg (vet ju knappt vad det är för dag och så har jag inget tidsbegrepp heller typ) och han hade vetat att jag verkligen inte vill eller kan ha Leon ensam.

Förståelse är också nyckeln till ett sunt och bra förhållande och familjeliv.

Jag hoppas att Oskars familj läser detta. Jag vet ju inte vad Oskar har sagt till dem om att han inte får åka för mig, att jag är en idiot osv. Känner att de måste få höra det ur mitt perspektiv också. Blir ju lätt att man tar sin son/dotters sida i såna här tvister.

Förlåt för att jag "förstörde" din lilla weekend, Oskar. Men jag behöver dig nu, inte om tre dagar.

Kommentarer
Postat av: Alex

No party dude, just gaming ;)

2011-10-07 @ 11:10:04
Postat av: Anonym

Den enda kommunikationen du verkar ha är via den här bloggen.

Jag är ledsen Daniella men jag är extremt besviken och jag kommer stå bakom min bror i alla lägen, till 100%.



Inte förbjuder man någon att åka iväg på något som den här personen sett fram mot med sina bästa vänner, och speciellt inte när allt är betalt och klart. Hur skulle du reagera om Oskar gjorde samma sak mot dig?



Jag tycker inte att detta är ett ok beteende. Det får mig att må illa!!!



Jag bryr mig inte om du inte tycker om mig, det enda jag bryr mig om är att min lillebror mår bra.



Jag är ledsen!

2011-10-07 @ 11:43:53
Postat av: Anonym

varje nybliven mamma skulle reagera precis som du Daniella. Du ska inte känna att du gjort något fel alls, frågan är varför man skulle vilja lämna sin sambo och sin lilla bebis på så några veckor en hel helg, som sagt, allting kan hända med ett spädbarn. Jag vet hur ja skulle känna om Robban lämnade mig och våran bebis sen, usch. Hoppas ni löser detta som en familj snart. Och hon som skrev det där ovan mig, HON får mig att må illa!!!

2011-10-07 @ 12:46:41
Postat av: Johanna

Det är också viktigt att ge varandra såkallad " egen tid" för att allt ska funka i ett förhållande!

2011-10-07 @ 13:17:23
Postat av: Anonym

jo visst i ett förhållande ja, men nu är dem en NYBLIVEN FAMILJ! Och som förälder, speciellt som hemma-mamma så blir dessa helger då man faktiskt kan vara en hel familj väldigt viktiga, och speciellt också när barnet är så litet som Leon är.

2011-10-07 @ 13:25:45
Postat av: linda h

Ja kan Då påpeka att jimmy aldrig varit borta mer en över dagen, fram till midnatt Några få gånger med jobbet. Och Alva är Då över 1 1/2 år. Och de gånger han varit iväg har ja sagt till honom att han ska åka. Nu nar vi snart ska ha nästa barn så är ja verkligen tacksam över att ha en pappa till mina barn som prioriterar sin familj först, och inte nöjen.. men visst, ja skulle inte neka honom att Åka iväg en helg om ja visste om att det var bestamt, men skulle heller inte tycka om dig. Förstår dig daniella att du Känner sin du gor nu när allt fortfarande e nytt, men kan förstå oskar på ett sätt med när det handlar om något han avgudar.. svårt.. hoppas ni löser det. :)

2011-10-07 @ 13:38:36
Postat av: linda h

Det skulle Stå inte tycka om det, inte inte tycka om dig :D

2011-10-07 @ 13:41:34
Postat av: Anonym

Jag som nybliven mamma förstår precis vad du menar med att helgerna är till för att umgås med familjen, men en helg är inte hela världen och det är bara vad JAG tycker! Alla tänker olika helt enkelt..

2011-10-07 @ 13:41:48
Postat av: Nathalie

Ursäkta men blir lite irriterad på det Oskars syster skrev, det är fan inte okej!! Vadå skulle han inte må bra av att få va hemma med sin familj eller?? Uppenbarligen hade du låtit honom åka om ni inte PRECIS hade skaffat barn. Uch för sånna människor som skriver så!

2011-10-07 @ 15:15:24
URL: http://nathaliegustafsson.blogg.se/
Postat av: johanna

Jag håller med Emma, speciellt i det att den enda kommunikationen du verkar ha är via bloggen. Väx upp och sluta försök att få sympati från andra hela tiden.



Och Nathalie, vart skrev hon att han mådde dåligt av att vara hemma med sin familj? Är det bara du som ser den meningen för jag ser den då inte. Hon poängterar bara att han såg fram emot en upplevelse med sina vänner, inget annat.

2011-10-07 @ 16:13:44
Postat av: Nathalie

Hon skrev ju bara han mår bra, skulle han inte göra det om han fick va hemma med sin familj undrar jag då? Så omoget!

2011-10-07 @ 16:38:20
URL: http://nathaliegustafsson.blogg.se/
Postat av: Alex (:

En helt ny värld!, en hemlig plats vi bor i ! (:. Sluta tjafsa nu tjejer ):

2011-10-07 @ 16:40:55
Postat av: Anonym

Jag är också nybliven mamma och jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle låta min sambo åka iväg en hel helg när bebisen är så pass liten som eran är. Man behöver avlastning i hemmet med barnet, man är ingen robot. Men folk som inte har så små barn och speciellt inte en med kolik vet inte hur det är och kan därför vara stöddiga här och säga att du gjort fel. SEn förstår jag att du blir ledsen när man hellre åker iväg en hel helg från sin familj än att vara hemma speciellt när han jobbar hela veckorna, då vill man bli prioriterad först. Sen är det SJÄLVKLART att man behöver sin egna tid en hel helg men till och börja med tycker jag man ska nöja sig med en egen kväll/dag fram tills barnet iaf sover hela nätter och det gör den ju mellan 6 mån- 1 år. TRor inte han hade uppskattat att du åkte iväg nu han hade nog känt sig ganska osäker så som du känner . Så ha för guds skull inte dåligt samvete, det är han som ska ha, som ville lämna er helt själva. Sorry men nöjeslivet när man får barn är begränsat och det vet man väl om när man skaffar barn. Stå på dig, ni är TVÅ om ETT barn!

2011-10-07 @ 17:01:29
Postat av: Daniella

NI HAR INGEN RÄTT ALLS ATT SKRIVA ATT DEN ENDA KOMMUNIKATIONEN JAG HAR ÄR VIA BLOGGEN!! vad fan vet ni om vårat förhållande? Ingenting.



Det är inte en dans på rosor hela tiden och framför allt så är inte oskar en liten oskyldig pojke längre som man måste försvara.



Han kommer ju få sin egentid med gänget. Men inte just nu! Det är ju bara han och jag som vet hur vi har det så jag tycker ni ska sluta ha såna förutfattade meningar om mig.

2011-10-07 @ 17:33:51
Postat av: Daniella

Sympati förresten? Jag sitter väl inte och skriver om mina problem för att folk ska sitta och tycka synd om mig och hej o hå.



Bloggen har jag för att få skriva av mig och råkar folk hålla med mig så ser jag det bara som att jag har rätt i det jag skriver.



Sen har man olika syn på saker och ting.



Men som sagt. Vårt förhållande har ni ingen aning om. Ni ser det bara ur min synvinkel just nu eftersom oskar inte har någon blogg att skriva i och så är han inte den typen som pratar om känslor osv.

2011-10-07 @ 17:46:27
URL: http://daniellagoretti.blogg.se/
Postat av: Charlene

Svårt för dom som inte är föräldrar att förstå och lättare för dom att klanka ner.

2011-10-07 @ 19:52:29
URL: http://chaallaan.blogg.se/
Postat av: Moa Rylander

Nu är det ju så att alla förhållanden är olika och man kan inte säga gör så eller gör inte så till om andra människors relationer. Det där är nåt du måste ta med Oskar, inte med någon annan. Och vad alla andra tycker har ingen som helst betydelse, det är inte dem du har ett förhållande och ett litet barn med.



Personligen tycker jag också att alla borde få egentid, nästa gång kanske det är du som vill göra nåt med dina tjejkompisar? :) Men man måste ha en dialog om vad man tycker är okej och inte, annars blir det bara en massa missuppfattningar och strul.



Hoppas ni pratar mer nästa gång en sån här situation dyker upp och att Oskar inte blev alltför besviken. Det blir fler gånger. :)

2011-10-07 @ 20:13:40
URL: http://themiiuua.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller helt med dig. Om jag och min sambo skulle ha barn skulle jag inte vilja att han åkte iväg en hel helg. Han ska vilja vara med sin nyblivna familj! Och ansvar har man och det vet man innan man skaffar barn! Klart man kan åka iväg, men inte så tidigt! Men, kanske borde man inte skriva ut så privata saker på en blogg? Hoppas det löser sig! Kram

2011-10-07 @ 20:24:57
Postat av: Carolina

Men herregud! Dom som inte har en nyfödd bebis ska nog inte yttra sig. Tänk er själv hur nojjig och försiktig man lär vara hela tiden när man har en nyfödd hemma. Alla är vi olika och jag förstår båda sidorna men håller nog mest med daniella på det här!

2011-10-07 @ 23:02:16
Postat av: Nathaly

Jag vet inte hur jag kommer vara framöver när våran fjutt kommer, men jag tror båda kommer behöva ha egentid. En helg ser jag inte som hela världen, jag skulle dock inte kunna åka iväg en helg av ren saknad och nojjighet, men Dajje kommer ju tyvärr bli tvungen att vänja sig. (Han ligger ute på jobb mån-tors). Men så över en helg tror jag inte att jag skulle vara så motstridig för, visst kan man bli irriterad att pappan kanske inte känner att den vill vara hemma och prioritera sitt nyfödda barn ist för att se en match live, men... Känner han att det är det han behöver för att hämta nya krafter och känsla så kanske det vore det bästa att låta han få göra som han vill? För lär ju vara bittert och trökigt hemma annars.... =/

2011-10-08 @ 04:47:07
Postat av: -

jag förstår inte änns tanken på hur han skulle vilja åka iväg när leon är så liten. han bokade väl in det nör leon bara var två veckor? och vem vet då vad som händer nästa vecka och veckan efter det liksom. det är bara att acceptera valet från dig daniella och jag är helt förstårlig. bra beslut. stå på dig!

2011-10-08 @ 10:58:37
Postat av: Daniella

Men det hela handlar nog inte egentligen om att han inte fick åka.



det var sättet jag gjorde det på liksom. att jag sa ifrån ordentligt dagen innan osv, när allt redan var betalt och klart.

2011-10-08 @ 11:34:39
URL: http://daniellagoretti.blogg.se/
Postat av: Daniel

Måste säga en sak som jag tycker är jävligt illa med det här... Håll förhelvete era problem för er själva!

Om du nu måste skriva om era problem som en "avlastning" så kan du börja med dag bok, annars håller jag nog med om att du bara söker medlidande!... Illa som fan... Sen att du fick för dig att du inte ville att han skulle åka precis dagen inna han skulle åka va ju jälvligt smidigt. Hoppas i så fall att du hade en plan om att fixa nått kul senare med han. NEPP det här va skit! Herrå!

2011-10-12 @ 00:46:30
Postat av: Anonym

Va i helvete är det ni inte fattar!En blogg ska väl vara som en dagbok som man skriver både bra och dåliga dagar om sitt liv.Om det inte passar er det hon skriver så läs för faan inte i den här bloggen mer.

2011-10-12 @ 06:50:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen