vaccinera sig eller inte?

publicerat i Vardagsliv

Inför resan förra gången vi var i Thailand så vaccinerade vi oss mot hepatit a och b. Svindyrt vaccin! Gick väl på runt 1000 kr eller något, minns inte riktigt.

Jag förstår ju att man bör vaccinera sig, men hur stor är risken att man smittas och hur insjuknar man?

Jag har iallafall inte råd att vaccinera mig för så mycket pengar, men handlar det om att överleva eller inte, eller typ att bli förlamad och såna grejer så är det ju klart att jag vaccinerar mig.

Om det har någon betydelse i det hela så ska vi ju bo på en turistort, så vi ska ju inte bo i grottor och resa runt och äta maskar som Bear Grylls i Extrem överlevnad.


Kommentarer
Postat av: E

Varför skulle ni vaccinera er igen om ni gjorde det inför förra thailands resan?? Tar man alla tre sprutorna har man ju ett fullgott skydd i åtminstonde 20-25 år. :)

2011-12-13 @ 19:18:31
Postat av: Daniella

för att man skulle "fylla på" för att få skydd en längre period när man kom hem, men det gjorde aldrig vi :)

2011-12-13 @ 19:20:41
URL: http://daniellagoretti.blogg.se/
Postat av: E

jaha okej så ni tog inte alla tre sprutorna. Jag hade nog vaccinerat mig igen då om jag skulle resa till thailand. Hepatit är inte något man vill ådra sig. Det kan leda till allvarliga leverkomplikationer om man har otur. Svårt att säga hur "lätt" det är att bli smittad men A smittar ju via smutsigt vatten och dålig mat och B smittar via blod och sekret.

2011-12-13 @ 19:26:32
Postat av: Linda

Vaccinera dig vännen, vet att det e snordyrt men som sagt, inget man vill bli smittad av och det är klurigt i såna länder. Jag har alla tre sprutorna men tror det e viktigt att fylla på igen om du inte har. Ring o fråga.

2011-12-13 @ 19:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen