dop

publicerat i Graviditeten
Oskar och jag har pratat lite om dop och sådär. Tror inte det är något för oss. Ett dop menar ju så mycket mer än att ge barnet ett namn och dricka kaffe och få presenter efteråt.

Varken jag eller Oskar tror på gud, så det skulle kännas fel att döpa barnet.

Jag tänkte att man kan ju ha en namngivningsceremoni. Inte ceremoni, men en bestämt dag, precis som dop, att släkt och vänner kommer hem till oss och så bjuder vi på smörgåstårta.

Att den dagen är till just för vårat barns namn, eller vad man ska säga? Allt som man gör vid ett dop, förutom kyrkan.

Man kan ju också tycka att vi ska döpa vårat barn för traditionens skull.
Jag är döpt, Oskar är döpt, alla i min familj är döpta. Men det vore endast för traditionens skull isåfall, inte för att barnet ska skyddas av jesus kristus och alla hans änglar.

Ska ni döpa erat barn? Eller vad har just du för tankar om detta?

Kommentarer
Postat av: nea

Vi är inte medlemmar i svenska kyrkan så vi kommer inte döpa barnet men vi funderar på att ha en namnceremoni, känns som en fin tradition att fira barnet med vänner och familj. Dessutom en bra ursäkt för båda våra familjer att träffas.

2011-08-17 @ 21:05:32
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: Nea

Oj, jag har inte ens tänkt på att det är ikväll. Får väl se, vi ska nog se fyrverkerierna iaf och Alex är ju faktiskt ledig så kanske att vi svänger förbi. Jag har ju iofs min tenta imorgon och borde sitta klistrad framför böckerna =(. Ska ni dit?

2011-08-18 @ 10:14:21
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: Nea

Såg att det inte var några höjdarartister direkt. Jag är så inburad, har nog aldrig varit såhär osocial och instängd i hela mitt liv haha. Men imorgon ska vi ju iaf ut!

2011-08-18 @ 11:27:19
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: jane

En del gör så att dom har en "Namn Dag" och sedan när barnet blir äldre och förstår så kan den själv bestämma om den vill döpas. Dom flesta i dag vill inte döpas. Så varför?????

2011-08-18 @ 15:43:33
Postat av: emma Månsson

Jag vill inte heller döpa mina kommande bebisar...

2011-08-18 @ 23:08:16
Postat av: Malin Isaksen

Min kusin hade sk namnkalas. Också en variant. var i lokal och de var sång , mat och lite tal och så. Fint faktiskt! Det går ju vänta med kyrkligt dop tills man kan bestämma själv också.

2011-08-21 @ 02:08:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen