TJUV!

publicerat i Vardagsliv
Idag var det en som nästan stal ett cigarettpaket på jobbet.. Det är lite svårt att förklara situationen så här skriftligt men jag ska försöka. Måste bara klargöra att jag inte har några fördomar mot någon ras.
Det var en ung kvinna (icke svenskt ursprung) med en barnvagn som kom in och skulle ha ett paket cigaretter. När hon ska betala visar det sig att hon inte har några pengar på kortet, och hon vill då ringa ett samtal. Kanske skulle någon föra över pengar till henne, vad vet jag. I vilket fall som helst så står hon iallafall kvar vid sidan av kassan och pratar i telefon. Hon lägger på efter en kort stund, och står sedan där och "låtsas tänka/fundera" på hur hon ska lösa detta med betalning. Hon har cigarettpaketet i handen, och jag håller koll på henne, men det ser inte hon för jag var lite diskret. Jag förstod ju att det var något lurt i det hela..
Efter 5 minuters stående så går hon till barnvagnen och kollar till bebisen som ligger där. (Fast det låtsas hon bara, hon lägger då cigaretterna i väskan). Blir nästan full i skratt, trodde hon jag var dum eller? Hon går sen tillbaka till sidan av kassan, och fortsätter tänka hur hon ska göra med betalningen. Jag hade fått hjärtklappning, blev liksom nervös.. jag vet, fjantigt. Jag frågar henne;
-Hade du tänkt betala för dom där?
- Ja, säger hon då nonchalant.

Sen går det ytterligare en liten stund till, sen går hon tillbaks till barnvagnen och hämtar cigaretterna igen. Då hade hon då bett om att få låna telefonen igen, och pratade i den samtigt. Hon lägger cigaretterna på disken och säger att hon kommer tillbaks, eller något liknande.
Ja.. jag blir då inte förvånad att det är en som är icke-svensk som gör något sånt här, om man säger så. Har faktiskt aldrig varit med om att någon svensk ens har försökt att stjäla något där jag jobbar, men vid ett flertal tillfällen har då utländska personer gjort det.
Nej, jag har inget emot utlänningar, absolut inte! Är ju halvt utländsk själv. Men ville bara dra upp denna historia. Vet inte varför egentligen, men nu är det gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen