förskola

publicerat i Leon
Nu har jag ansökt om dagisplats, eller förskoleplats som man måste säga så inte folk blir upprörda, till Leon. Min lilla plutt. Förskola liksom... det känns så himla avlägset, men ändå så är det ju inte så lång tid kvar.
Han kommer att börja när han är ett år gammal. Ni som har barn som börjat så tidigt, hur har det gått, och hur har ni upplevt det? Det känns ju som att det är så himla tidigt. Han kanske inte ens kan gå när han är ett liksom! Hur många timmar är lagom/dag för en sån liten att vara där?

Det var ju förresten jättelätt att söka. Man kunde göra det direkt på webben. Nu kanske jag inte gjorde rätt eftersom det var så lätt? Sånt där brukar ju vara avancerat... iallafall vad man fått uppleva av F-kassan med alla dess papper att skicka och få tillbaka osv..


Mitt lilla hjärta någon dag gammal med en lika fin bröstklyfta som mamma

Kommentarer
Postat av: Nea

Det är jätte olika hur många timmar barnen går på förskolan i början. Det är en fråga som stressar och oroar många föräldrar så jag vill bara passa på att säga att man inte sviker sitt barn, man måste jobba, så är det. Många tror jag löser det genom att gå ner i tid, exempelvis att den ena föräldern jobbar 50-75% i början så det blir kortare dagar på förskolan och att den förälder som jobbar heltid tar en helt ledig dag i veckan så att barnet inte går i förskolan varje dag.



Jag tror att det viktigaste är att ni funderar över hur ni vill göra med kombinationen jobb och förskola, du jobbar väl oregelbundna tider och det öppnar ju upp för alla möjliga bra lösningar.



Huvudsaken är att ni får en plats på en förskola som ni trivs med och litar på. Sen kan man alltid utöka eller minska antalet timmar på förskolan beroende på hur leon trivs och hur det funkar för er familj som helhet.

2012-02-09 @ 16:04:49
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: Nea

Och om jobbet så känns det nog rätt att jag inte sa något. Hade jag sagt något hade det varit som att antyda att jag eventuellt skulle vara borta mycket/gå ner i tid eller liknande och det har jag inte tänkt och då känns det ju faktiskt irrelevant. Jag tror mig ha samma förutsättningar att göra ett grymt jobb som någon som inte har barn.

2012-02-09 @ 16:08:01
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: Linda

Det är väldigt svårt det där ju! Men hade du tänkt plugga eller blir det jobbet? Jobbar man lite/är arbetslös har man ju ändå rätt till 15 timmar per vecka. Många går tre timmar per dag, vilket kanske kan va en lagom start efter inskolning,, men det e ju helt olika beroende på vilka förutsättningar man har o hur man själv känner. William kommer förmodligen börja nästa vår. Det passar för mig att plugga igen då o då lär han kunna gå o så prdentligt :)

2012-02-09 @ 17:10:06
Postat av: Anonym

Har ni tänkt att döpa eller ha namnceremoni för Leon? :)

2012-02-09 @ 18:04:53
Postat av: Charlene

Hur sökte du via nätet :P?

2012-02-09 @ 18:21:08
URL: http://chaallaan.blogg.se/
Postat av: daniella

Nae vi ska inte ha något sånt för Leon... Dop känns för religiöst och namnceremoni känns som att det är försent på nåt sätt. Han heter ju det han heter ändå =)

2012-02-09 @ 18:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen