våra hundar - våra regler

publicerat i Vardagsliv
Jag gillar inte när våra "regler" angående hur våra hundar ska uppfostras bryts.

Jag kämpar varje dag med att få dessa byrackor att bli lydiga hundar, vilket är svårt när de gång på gång får göra saker hos andra som de inte får hos oss. Jag tycker att våra regler, som äger hundarna, ska gälla vart hundarna än är.

Ett exempel...

Vi är hemma hos farmor och äter middag. Hundarna står och tigger vid bordet och då tar hon en bit av sin egen mat och ger det nonchalant till hundarna när de står där och bara väntar på att nån ska tappa nåt/ge nåt. Då är det ju inte så lätt för dem att veta vad som är rätt och fel, eller hur?

När hundarna står vid/under bordet och tigger, och väntar, kanske precis bredvid din stol när du sitter och äter - klappa då inte hunden, snälla. Då får den ju beröm och tror att den får hålla på sådär.

Samma sak gäller ju när man sitter i soffan och äter tex chips eller ostbågar. Bara för att de sitter där bredvid och ser söta ut så SKA man inte ge dem! För det första så vill inte jag det för då lär de sig aldrig, och för det andra så blir de dåliga i magen av ostbågar och skit.

Så kort och gott om detta då..

Ge inte våra hundar någonting att äta vid bordet när de står och tigger. De lär sig aldrig vad som är rätt och fel då, och det är ju våra regler i första hand som ska följas, eftersom det är vi som är hundägare.

Några av er kanske inte tycker att det här är en stor sak, men det är det iallafall för mig. Oskar är väl för feg för att säga ifrån, men jag blir bara irriterad på detta.
Jag vill ha två lydiga hundar som inte står och tigger, och det kommer jag aldrig få om man ska hålla på och mata dem med massor. Det är svårt som det är med dessa hundar... skäller och har sig på ingenting.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har aldrig hört dig säga ifrån...

2011-06-26 @ 16:02:43
Postat av: Daniella

Nehe, säger vem som är anonym?

2011-06-26 @ 16:28:20
Postat av: jane

Håller med dig ... Säg åt den som matar att du inte vill det. Kan ni inte komma någon dag eller kväll så kan vi gå till hund gården.

Jag hade en gånge en PUDEL som jag fustrade som en rottis. Alla var så förvånade över hur väl fostrad han var, men man får bli lite "elak".

2011-06-26 @ 19:21:06
Postat av: daniella

svar till mormor:



javisst kan vi det! vet inte när bara. Du har semester snart har jag hört? då kanske vi kan ta det...



haha.. har du haft en pudel :P det skulle vart nutid det.

2011-06-26 @ 20:13:59
URL: http://daniellagoretti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Till Toppen